§1 Navn og hjemsted
Foreningens navn er Badmintonklubben 1977 - i daglig tale forkortet til BK77 - og har hjemsted i Odense.
§2 Formål
Foreningen har til formål at vække og udvikle interessen for badminton og skabe kontakt mellem alle badmintoninteresserede.
Foreningen er åben for alle, der kan tilslutte sig foreningens formålsparagraf, samt i det omfang de til rådighed værende lokaliteter tillader det.
§3 Indkaldelse til generalforsamling
Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen. Der skal indkaldes til ordinært møde inden udgangen af marts. Indkaldelsen sker skriftligt med angivelse af dagsorden med mindst 3 ugers varsel. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når bestyrelsen bestemmer det og skal indkaldes, når revisionen eller 1/5 af det samlede medlemstal kræver det.
§4 Generalforsamlingens dagsorden
For den ordinære generalforsamling, som afholdes inden udgangen af april, gælder følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent og referent
2. Formand og udvalgsberetning
3. Fremlæggelse af regnskab til godkendelse
4. Indkomne forslag
5. Valg af bestyrelse og suppleanter
6. Valg af 1 revisor og 1 suppleant
7. Fastlæggelse af kontingent
8. Eventuelt
Forslag til andre punkter til dagsordenen skal være formanden i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen. Kandidatforslagene skal være underskrevet af mindst 5 medlemmer, der ikke er i kontingentresistance. Afgørelser træffes ved almindelig stemmeflerhed.
§ 5 Vedtægtsændringer
Vedtægtsændringer kan kun finde sted på en generalforsamling. Forslag til vedtægtsændringer vedtages såfremt der er tilslutning fra mindst 2/3 af de på generalforsamlingen fremmødte stemmeberettigede.
§ 6 Tegningsret
Foreningen tegnes af formanden og kassereren. Der kan meddeles prokura.
§7 Bestyrelsen
Foreningens daglige ledelse varetages under ansvar overfor generalforsamlingen af en bestyrelse på mindst 3 og højst 6 medlemmer, alle valgt på den ordinære generalforsamling. Bestyrelsen konstituerer sig selv. Udtræder et bestyrelsesmedlem i utide kan, såfremt den siddende bestyrelse finder det nødvendigt, en på generalforsamlingen valgt suppleant indtræde. Omkonstituering kan herefter finde sted.
Kun medlemmer af BK77 eller forældre til klubbens medlemmer i ungdomsafdelingen kan vælges til bestyrelsen.
§8 Valgperiode
Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen. Genvalg kan finde sted. Suppleanter, der indtræder midt i en valgperiode, skal dog på valg ved næste ordinære generalforsamling.
§9 Nyhedsbrev
Foreningen kan udgive et gratis nyhedsbrev. Nyhedsbrevet udgives i så fald mindst to gange årligt. Redaktøren udpeges af bestyrelsen. Redaktøren vælges for et år ad gangen når den nye bestyrelse konstituerer sig.
§10 Perioder
Regnskabsåret følger kalenderåret. Kassereren afslutter regnskabet senest 31. december og indkalder til revisionsmøde, som afholdes inden 1.marts. Medlemsåret er fra 01.07 til 30.6.
§11 Aflønning
Bestyrelsen, revisionen eller udvalgsmedlemmer må ikke modtage løn for arbejde udført i foreningen, men de har krav på at få dækket alle udgifter i forbindelse med arbejdet for foreningen. Ovenstående gælder også redaktøren, såfremt denne ikke er udgiver. Bestyrelsesmedlemmerne er kontingentfrie.
Der kan tegnes kontrakt med trænere, hvor træneren bliver ansat og lønnet jf. kontrakten. I disse tilfælde skal lønnen indberettes til skat.
§12 Trænere
Bestyrelsen vælger klubbens trænere i både Senior- og Ungdoms-afdelingerne. Såfremt klubbens økonomi er til det, kan bestyrelsen bestemme, at træneren får tildelt forskellige goder (f.eks. kontingentfri). Kontrakter over en længere periode kan indgås.
§13 Indmeldelse, banefordeling
I maj/juni, når oversigten over næste sæsons baner foreligger, foretager bestyrelsen en udvælgelse af egnede baner til senior- og ungdomsturneringsholdene. Herefter fremsendes en oversigt over de resterende baner til medlemmer, som var medlemmer i den netop afsluttede sæson. På en nærmere angivet dato starter tilmeldingen til motionsbanerne efter princippet: "Først til mølle - først malet". Efter 14 dage åbnes tilmeldingen så også for nye medlemmer.
§14 Æresmedlemmer
Der kan, såfremt en enig bestyrelse eller 2/3 af medlemmerne kræver det, på den ordinære generalforsamling i april, udnævnes maksimum et æresmedlem af BK 77. Æresmedlemmet er kontingentfri, og æresmedlemsskabet er livsvarigt. Æresmedlemmet har fulde medlemsrettigheder. Æresmedlemsskabet kan ikke arves. Forslag om udnævnelse af ÆM skal udsendes samtidig med indkaldelsen til generalforsamlingen. ÆM modtager nål eller andet, der beviser dennes æresmedlemsskab.
§16, §17 Spillerudvalg
Der kan nedsættes et seniorspillerudvalg (SSU), som består af 1. holdstræneren (2 stemmer), et bestyrelsesmedlem samt to senior-spillere, valgt af de øvrige Senior-spillere. SSU skal bl.a. fastlægge holdopstillingerne i forbindelse med holdturneringen. Dette kan dog helt overlades til træneren.
Der kan nedsættes et ungdomsspilleudvalg (USU), som består af ungdomstræneren (2 stemmer), et bestyrelsesmedlem samt et Ungdoms-medlem (over 14 år på valgdagen). Ungdoms-medlemmet vælges af de øvrige Ungdoms-medlemmer over 12 år. Træneren sætter holdene.
§18 Foreningens opløsning
Foreningen forpligtes såvel skriftligt som mundtligt kun af en bestyrelses - eller generalforsamlingsbeslutning. Intet medlem hæfter personligt for foreningens forpligtelser og kan ej heller få andel i dens aktiver.
Opløsning af foreningen kan gennemføres ved, at man på to på hinanden følgende ekstraordinære generalforsamlinger med mindst 4 uger og højst 6 ugers mellemrum, vedtager et sådant forslag.
I tilfælde af foreningens opløsning går foreningens aktiver, efter dækning af gæld, til en på generalforsamlingen valgt forening i Odense Kommune, der udfører børne- og ungdomsarbejde.
§19 Tilknyttede forbund
BK 77 er tilsluttet Fyns Badmintonkreds under Dansk Badminton Forbund og Dansk Idræts Forbund.
Senest revideret ved ordinær generalforsamling d. 28. april 2022.
Side 3 af 3